7.1.2012 / Ondřej

Je inzerce na Facebooku vhodná pro mou firmu a jak ji uchopit?

Stále častěji se na nás klienti obracejí s otázkou ohledně reklamy na Facebooku. Protože se této tématice věnujeme již několik let a před rokem jsem na toto téma obhájil svou bakalářskou práci, rozhodl jsem se sepsat stručného průvodce reklamními možnostmi Facebooku. Facebook a další sociální sítě nabízejí nové zajímavé možnosti komunikace s klienty a fanoušky. Nesou s sebou ale i různá rizika a obecně se nedá říci, že se reklama na Facebooku vyplatí pro každý obor. Více než jinde záleží na formě komunikace, cílové skupině, kterou chceme (nebo potřebujeme) zaujmout či oslovit a cílech kampaně. V článku představím několik základních možností jak se na Facebooku zviditelnit a pokusím se uvést příklady pro jaké obory je to či ono vhodné a proč. Pojďme se nyní podívat na možnosti propagace.

Sociální síť nebudu představovat, pokud by Vás zajímala aktuální data a další zajímavosti, přečtěte si oficiální informace přímo od Facebooku zde. Pokud vám do dnešního dne není přesně jasné co to ten Facebook je a k čemu slouží, můžete si o něm základní informace přečíst například zde: http://www.socialni-site.com/reklama-na-facebooku/.

 

PPC – kampaně placené za proklik

PPC reklama je vám jistě známa z Google (Adwords) nebo Seznamu (Sklik), na Facebooku funguje podobně – zobrazuje se v pravém sloupci a obsahuje obrázek a krátké sdělení.

Facebook u PPC reklam nabízí 2 možnosti platby: Platbu za zobrazení (CPM) a platbu za kliknutí (CPC). Platba CPM se nastavuje za 1.000 zobrazení a pohybuje se řádově od 0,02 $ (případně €, CZK nejsou na výběr) za 1.000 zobrazení. Platba za CPC se platí za každý 1 klik a pohybuje se od 0,01$ za 1 klik.

Pro vytvoření a spuštění PPC reklamy na Facebooku je nutné zadání platební karty, Facebook si následně strhává proklikané prostředky přímo z ní. Strhávání peněz probíhá v intervalu od 1 do 3 dnů, dle finančního objemu, který reklamou proteče.

Hlavní potenciál PPC reklamy na Facebooku je v jejích nepřekonatelných možnostech cílení. Na rozdíl od PPC reklam ve vyhledávačích, kde jsme zvyklí pracovat s cílením pouze, co se týče kontextu, tedy klíčových slov, na Facebooku máme možnost zcela dokonale vyspecifikovat zamýšlenou cílovou skupinu (adresáta našeho PPC inzerátu). K cílení PPC reklamy na Facebooku slouží celá řada demografických nástrojů (je možné cílit na věk, pohlaví, místo bydliště, zájmy osob, prakticky vše co na sebe uživatel Facebooku „práskne“ ve svém profilu je možné nějakým způsobem využít k cílení reklamy).

Nevýhodou PPC kampaní na Facebooku je celkem rychlé „zevšednění“ inzerátů. Vzhledem k tomu, že se reklama nezobrazuje kontextově, ale určitým konkrétním uživatelům, na které cílíme, tak sdělení velmi rychle stárne a je třeba ho často obměňovat.

Od roku 2010 při dostatečně velké útratě mohou firmy na Facebooku nakupovat i klasické bannery. Mediálním zastoupením Facebooku v ČR se stala mediální agentura Arbo Interactive (www.arbointeractive.cz).

PPC reklamu na Facebooku je možné využít jako klasický reklamní prostor, který může odkazovat mimo Facebook. Není tedy nutné mít na Facebooku profil nebo firemní stránku. Vzhledem ke zvyšující se konkurenci začíná být PPC reklama na Facebooku v některých případech velmi drahá, je vhodná jako doplněk k dalším aktivitám jako například k oslovení fanoušků. Ve výjimečných situacích poskytuje zajímavý konverzní poměr i s externím odkazem, ale je tomu zřídka kdy.

PPC reklamu na Facebooku pro Vás rádi navrhneme, zrealizujeme a vyhodnotíme, stačí nás kontaktovat.

 

Firemní stránka na Facebooku

Firemní stránka je mnohdy mylně nazývána „profil“, profilem se myslí uživatelský profil každého jednotlivého uživatele.

Kromě PPC reklamy Facebook nabízí ve svém standardu možnost reklamy na tzv. stránkách nebo skupinách, za jejichž zveřejnění a provoz není nutné platit.
Základním kamenem každé firemní propagace na Facebooku by měla být právě firemní stránka. Firemní stránka je velmi podobná běžnému uživatelskému účtu. Každá firemní stránka má svojí zeď, může sdílet fotografie v albech, videa a používat různé aplikace. Na rozdíl od uživatelského účtu, firemní stránky nezískávají nové přátele, ale fanoušky. K získání fanouška stačí jen kliknout na tlačítko „to se mi líbí“, které je uvedeno na firemní stránce. Jedná se tedy jen o jednosměrnou činnost, kterou není třeba ze strany firmy nijak potvrzovat. S tvorbou firemní stránky na Facebooku vám rádi pomůžeme.

Vstupní a další stránky v rámci firemní prezentace na Facebooku

Protože na Facebooku si může zdarma a velmi rychle vytvořit firemní stránku libovolný subjekt v dnešní době to přestává být dostatečné. Většina společností se snaží i na Facebooku zaujmout na první pohled, případně propagovat své aktuální promo akce nebo jiné zajímavé aktivity. Pokud napíšete informaci o speciální akci na nákup určitého zboží a tato akce má mít trvání například 2 měsíce, tak se na klasické „zdi“ firemní stránky tento příspěvek velmi rychle „ztratí“. Z tohoto důvodu je možné a dle našeho názoru i žádoucí tvořit tzv. „Welcome page“, na kterých si můžete definovat libovolnou grafickou podobu první (vstupní) stránky, kterou návštěvník uvidí. A tím například podpořit jeho rozhodování při kliku na tlačítko „To se mi líbí“. Na welcome page stránce můžete umístit jakýkoli obsah, tvoří se stejným způsobem jako klasické webové stránky (s určitým omezením rozměrů atd.), tzn., že není problém na ni umístit YouTube video, nebo načítat aktuální novinky, produkty z vašeho hlavního webu. S tvorbou vstupní stránky Vám rádi pomůžeme, máme s tím bohaté zkušenosti!

 

Soutěže

Facebook je ideálním nástrojem na pořádání soutěží. Bohužel však velmi zpřísnil pravidla pro pořádání soutěží. Udává dokonce o jaké výhry se nesmí soutěžit. Soutěžit se například nesmí pomocí přímých kanálů Facebooku, tzn. na zdi, pomocí zpráv atp. Pro soutěže je nutné tedy tvořit speciální aplikace 3. stran. Vytvoření a pořádání soutěže na Facebooku není tedy zcela jednoduché, ale pomocí specializovaných agentur je možné její zpracování za velmi zajímavých podmínek. Navíc dobře vymyšlená, zpracovaná a promovaná soutěž na Facebooku může přinést nejen mnoho nových fanoušků, ale například i emailů do firemní databáze a další benefity. S tvorbou a pořádáním soutěží na Facebooku Vám rádi pomůžeme!

 

Je Facebook pro vás vhodný? Aneb rizika s tím spojená

Za několik let, po které se věnujeme pomoci našim klientům s propagací na sociálních sítích, jsme se mnohokrát setkali s důvodem pro vstup na Facebooku: „Jsou tam skoro všichni, tak my musíme také“. Konkrétně u Facebooku si dovolím říci, že rozhodnutí pouze na základě rozhodnutí konkurentů není zcela rozumné a je třeba zvážit i další proměnné. Facebook rozhodně není kanálem reklamy s velkou důvěryhodností. Celkově internet je méně důvěryhodné medium. Negativní informace se na Facebooku šíří mnohem rychleji než kdekoli jinde. Je tedy potřeba položit si základní marketingové otázky typu: Koho chci oslovit (jaká je moje cílová skupina a vyskytuje se tato cílová skupina v zajímavé penetraci na Facebooku?), Co chci na Facebooku promovat (chceme Facebook využít k podpoře image nebo k nějakým konkrétním aktivitám? Oslovení nových zákazníků?), Mám dostatek prostředků (finančních a časových) na správu dalšího interaktivního kanálu reklamy? Další otázky s vámi rádi probereme a vyhodnotíme osobně. Stačí nás kontaktovat.

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení