Kreativní využití QR kódů

QR kód je typ čárového kódu, který je zakreslen do čtverce a jeho výhodou je hlavně větší objem dat, která lze takto zapsat – až 4300 znaků. QR kód poznáte podle typických tří čtverečků, které jsou umístěné v rozích obrazce. Díky těmto čtverečkům může čtečka kód rozpoznat, i když je otočený.

Aktuálně se QR kódy používají pro zápis URL adresy nebo kontaktních informací, použití však není omezeno. Hlavním účelem je spojení reálného světa a webu.

Pro přečtení QR kódu je nutné mít nainstalovanou čtečku, které se dá zdarma stáhnout do každého chytrého telefonu s potřebným fotoaparátem. Pokud kódem zapíšeme URL adresu, použití čtečky je pro uživatele daleko rychlejší, než adresu zdlouhavě opisovat.

Je potřeba počítat s tím, že uživatelé budou QR kódy používat hlavně na telefonech, proto by měl cílový odkaz vést na stránky, které jsou optimalizované pro mobilní zařízení.

QR kódy lze použít i kreativně, pojďme se tedy podívat na několik ukázek.

QR kódy součástí tiskovin

Kódem můžeme doplnit URL adresy ve článcích, letácích, plakátech i vizitkách. Kód může sloužit pro uložení URL adresy, nebo například kontaktních informací.

Označování restaurací a historických budov

Variantou vizitky může být i kontaktní informace pro restaurace, které si QR kód může nalepit na dveře. Kód pak může vést například na Foursquare stránku s hodnocením a tipy, Pinterest stránku s obrázky produktů, nebo alespoň na Facebook stránku restaurace. Dále pak může obsahovat denní menu, speciální nabídky, nebo odkaz pro online objednávky.

Stejně tak lze označit turisticky zajímavé body ve městě, jako to udělalo britské město Monmouth, které ve spolupráci s Wikipedií vytvořilo databázi památek. Tyto památky označili příslušným QR kódem a turisté si mohou jednoduše otevřít stránku na Wikipedii a přečíst si o dané památce více informací.

Reklamní kampaně

Známý výrobce piva Guinness dokázal použít QR kódy pro potisk sklenic piva. Zajímavostí je, že QR je čitelný pouze pokud je ve sklenici černé pivo Guinness. Se světlým pivem nebude čtečka fungovat.

Virtuální obchod

Krásný případ použití realizoval český internetový obchod Mall.cz, který v pražském metru polepil pilíře virtuální galerií produktů, které lze pomocí čtečky přímo přidávat do elektronického košíku. Zboží je pak následující den dopraveno k zákazníkovi. Lze tak efektivně využít čas při čekání na metro a zároveň objednat produkty s vysokou hmotností, které se nám nechce nosit v ruce, cestou z práce.

Líbí se vám tento článek? Sdílejte jej se svými přáteli.

Chcete do e-mailu pravidelně dostávat podobné články. Přihlašte se k odběru newsletteru.

Vyřešte svůj marketing rychle a kvalitně

Stačí vyplnit tento formulář s kontaktními údaji a my se ozveme do příštího pracovního dne. Případně můžete využít kontaktů níže.