8.8.2016 / Radim

Chyby, které podnikatelé dělají na internetu: Díl 1. – Na webu

Ve freshi máme takřka denně možnost poznávat zástupce cizích firem a seznamovat se s jejich dosavadní online marketingovou strategií. Vidíme jejich webové stránky a sledujeme formy, jak se je snaží zviditelnit. Všímáme si také, že některé chyby se opakují takřka s železnou pravidelností. Proto bychom rádi v tomto novém seriálu tyto chyby pojmenovali a zároveň navrhli možnost, jak je napravit.

Tématem prvního dílu jsou webové stránky společnosti. Ať už je vaše online marketingová strategie jakákoliv, je web ve většině případů místo, kam uživatelé směřují. I pokud k propagaci webu nevyužíváte žádné online nástroje, stejně je to místo, které většina potenciálních zákazníků vyhledá za účelem zjištění dalších informací. Proto je dobré, aby je neodradil. Špatně vytvořený web může vaši investici do marketingu naprosto znehodnotit. Jaké chyby se tedy na webech objevují?

1.       Neznají svého uživatele a účel webu

Na první pohled to působí jen jako filozofické cvičení, ale z naší zkušenosti můžete potvrdit, že správně definovaný účel webu a cílová skupina uživatelů může firmě ušetřit nemalé peníze. V podstatě jde jen o to říct si, co od webu očekáváme a kdo ho bude používat.

U účelu webu je vhodné si stanovit požadovaný cíl. Může to být odeslání poptávkového formuláře, zavolání na telefonní číslo, přímý nákup nebo jen předání požadovaných informací o produktu (někdy web nemusí sloužit jako přímý prodejní kanál, jeho cílem je jen vzbudit pozornost). Tomu se poté přizpůsobí design webu a zvýraznění klíčových prvků (například poptávkový formulář). Definice cílového uživatele nám umožní uzpůsobit obsah a grafiku jeho očekáváním.

Fresh tip: Děláte-li nový web, je velmi vhodné si toto nadefinovat. Naším klientům s tím obvykle pomáháme. Doporučujeme si vytvořit tzv. persony. To znamená udělat si z jednotlivých segmentů konkrétní postavy a projít si web jejich očima. Celkově někdy není ke škodě spojit si reálné uživatele s webem. Například využít reálná obchodní data (třeba data z prodejen) a navrhnout dle nich strukturu webu (zvýraznit věci, které uživatele zajímají). Pokud již web máte a zajímá vás, jak se na něm uživatelé orientují, máme ve freshi dobrou zkušenost se Smart Lookem umožňujícím nahrávat reálné uživatele na webu.

2.      Nabízejí uživateli nevhodný obsah

To úzce souvisí s předchozím bodem. Známe-li našeho uživatele, je vhodné mu vytvořit obsah, který očekává. Laika není dobré zahltit informacemi a je dobré pro něj vytvořit spíše jednoduchý web, který mu ukáže přínosy produktu/služby a vzbudí u něj zájem. U odborníka se naopak nemusíme bát detailů. Očekává je a jejich absence ho může odradit.

Další věc je i samotné zpracování textu. Na mnoha webech se stále setkáváme s neformátovanými dlouhými texty plných prázdných floskulí („Cílem naší firmy je dosažení nejvyšší možné kvality služeb a plné spokojenosti zákazníka.“ Které není?). Vaše texty by zkrátka neměly vypadat, jako by je psal robot.

Fresh tip: Nebojte se jít rovnou k věci a vynechat floskule, které nikoho nezajímají. Případně zainvestujte do práce copywritera. Například ve freshi máme team copywriterů, kteří dokáží dát vaším textům šťávu. V rámci rozpočtu na web je tvorba vhodných textů naprosto nepatrná položka. Případně si texty vytvořte sami a nechte si je zkorigovat.

3.      Nepřizpůsobují zdrojový kód vyhledávačům

Běžného uživatele zajímá na webu jeho uživatelská část, nikoliv zdrojový kód. Je mu celkem jedno, jestli je hlavní nadpis zaznamenán HTML značkou pro hlavní nadpis (<h1>Hlavní nadpis</h1>) nebo pouhým tučným textem (<b>Hlavní nadpis</b>). U vyhledávačů je to právě naopak. Robot vyhledávače čte přímo zdrojový kód a musí z něj vyčíst informace, které potřebuje. Pokud to nezvládne, zbytečně to zhoršuje pozice webu ve vyhledávačích.

Jaké chyby z hlediska SEO najdeme na webu nejčastěji:

  • Nevhodné užití HTML značek (například nevyužití značek pro nadpis, nebo naopak přílišné užití značky pro nadpis 1. úrovně)
  • Absence informací pro roboty a mapy stránky
  • Chybějící nadpisy a popisky stránek

I pokud neuvažujete o aktivní optimalizace pro vyhledávače (budování sítě zpětných odkazů) je škoda tuto část zanedbat a zbytečně si pozice zhoršovat.

Fresh tip: Webové stránky si vždy nechte vytvářet od někoho, kdo kromě webu rozumí i SEO (optimalizace pro vyhledávače). Většina moderních redakčních systémů je konstruovaných, aby generovaly zdrojový kód přátelský vůči robotům vyhledávačů. Náš redakční systém není výjimkou. Sami naším klientům weby optimalizujeme, a proto je pro nás důležité, aby nám s tím námi vytvořené weby pomáhaly. V rámci tvorby webů využíváme znalostí našich SEO odborníků, abychom web vytvořili co nejlépe.

4.      Nemají důvěryhodný design

Ve freshi víme, že u webu existují i jiná kritéria než hezký/ošklivý. Na web se většina uživatelů nechodí kochat designem, ale používat ho. Je tedy jeho primárním cílem, aby se na něm uživatel co nejlépe cítil. Přesto však není dobré grafiku zanedbat. Profesionální design totiž podporuje důvěryhodnost značky. Chcete-li uživatele přesvědčit o své profesionalitě (a tím pádem, aby vám dal své peníze), těžko to uděláte na nedůvěryhodném a zastaralém webu.

Druhou věcí, která se s tím úzce pojí, je přizpůsobení webu mobilním zařízením. Naše statistiky říkají, že z mobilních zařízení pochází 20-25 % přístupů. Je tedy vhodné vyjít této skupině uživatelů vstříc. Kromě zvýšení uživatelského komfortu to zároveň pomáhá zlepšit i pozice ve vyhledávačích. Je to to tedy investice, která se vyplatí.

Fresh tip: Na dobrém designu se šetřit nevyplácí. Naši grafici dokáží o webu kreativně přemýšlet a sami navrhnout takové řešení, které je graficky vydařené, profesionální a vytvářené s ohledem na uživatele a jeho potřeby. Skoro vždy vytváříme speciální grafickou variantu pro mobilní zařízení. Chování uživatele na mobilu/tabletu je totiž jiné a je dobré na to myslet.

Zaujal vás tento článek a zajímá vás, jak vidíme právě váš web? Napište nám na office@freshservices.cz. Rádi zpracujeme analýzu vašeho současného webu a probereme ji s vámi na osobní schůzce.

Další díly seriálu

Díl 5. E-mailing

Díl 4. PPC

Díl 3. Facebook

Díl 2. SEO

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení