23.11.2018 / Pavla Zorničková

Black Friday: Týdenní šílenství nebo příležitost výhodné koupě?

Black Friday v původním slova smyslu pramení z marketingové akce pocházející z USA a Kanady, která je spojena především s masivními slevami a výprodeji v kamenných obchodech. V Americe je Black Friday každoroční událostí a většina obchodních řetězců s ním zahajuje období výprodejů a předvánoční horečky. Vychází z pravidla na konec listopadu a ačkoliv je to mimořádná událost, ani v USA není považován za oficiální svátek.

Přestože historie této akce zasahuje až do dob druhé poloviny 20. století, do vod českého marketingu se dostala až mnohem později. Každoroční slevy na Black Friday v ČR zahájila společnost Apple v roce 2011.

Black Friday kdykoli chcete

Postupem času se tento pojem rozrostl do obecného povědomí reklamy a spousta velkých prodejců začala termín “Black Friday” využívat i v létě, či na jaře a naprosto tím ignorují jeho tradici i princip. Tímto způsobem označují větší dávku slevových akcí a snaží se potenciální zákazníky nalákat nejen na vysoké slevy, ale také na jejich atraktivní pojmenování. Někteří obchodníci neváhají ani nadsazovat skutečné slevy zboží a schovávat je za údajné slevy, ve finále tak zákazník může podlehnout pouze reklamnímu tlaku a nakoupit poměrně nevýhodně. Sázka na slevové touhy a životní konzum se obchodníkům často vyplácí.

Je smutné pozorovat takto silnou deformaci, ač zahraniční a přejmuté tradice. V dnešní době je marketingový vliv natolik kreativní a plný možností, že se zdá až skoro zbytečné plýtvat označením “Black Friday” tolikrát do roka. V podstatě skoro sama se nabízí spousta jiných a troufnu si říci, že i lepších strategicky mířených slevových akcí. Black Friday by měl být jen jeden a to ten, který vychází na den po dni Díkůvzdání.

Mimochodem, letos vychází na pátek 23.listopadu! Přejeme příjemné nákupy!

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení