12.12.2018 / Pavla Zorničková

Kdo jsou influencers? A jakou roli hrají v marketingu?

V dnešní době mají spoustu podob, zaměření i velmi rozdílnou míru dosahu. Fungují skrze spoustu platforem počínaje sítěmi,  jako jsou Youtube, Facebook, Instagram ale i streamovací služby Twitch a jemu podobné. Pohybují se na internetu jako ryba ve vodě, tvoří vlastní obsah všeho druhu a skrze různé platformy komunikují se svými followers, subscribers i čtenáři blogů!

 

Většina z nich začala na prázdném písečku, kde stavěli jednu bábovičku za druhou, až se z toho zrodila první základna fanoušků. Předpokládám, že všichni vnímáme aktuální sílu a vliv sociálních sítí, proto se nebude zdát divné, jak rychle se tyto fanouškovské základny rozrůstají. Některé z těchto vlivných osobností se však občas chlubí cizím peřím. Nejednou se stalo, že některý z influencerů do “branže” protlačil například svou drahou polovičku a v podstatě jí vyšlapal cestičku i vytvořil základní fan base. Je to poměrně nefér, ale svých možností může každý využít, dle svého uvážení.

 

Ať už se člověk na internetu věnuje v podstatě čemukoliv, vždy si to najde svou skupinu obdivovatelů a sledujících, napříč světem i věkovými kategoriemi. Dnes najdeme influencery snad ze všech možných oblastí. Pokud se alespoň na chvíli ponoříte do víru sociálních sítí, objevíte spoustu nadšených kuchařů kteří se dělí o své recepty, či profesionální i amatérské hráče počítačových her, kteří se chlubí svými výkony. Nechybí ani obsáhlé blogy zkušených i novopečených maminek, dělících se o své mateřské zkušenosti nebo o lidi, jejichž youtube kanály se zakládají na takzvaných “ASMR” videích, ale o těch až zase příště.

 

I přestože šlo původně o osobu, případně o skupinu osob s určitým vlivem na cílovou skupinu, dnes už můžeme mluvit o funkčnosti tzv. “influencer marketingu”. Jde o poměrně mladé a svěží odvětví online marketingu, které se vyznačuje primárně uzavíráním spoluprací se značkami všeho druhu. Větší i menší značky se snaží na sociálních sítích “ulovit” co nejvíce relevantního influencera k jejich produktu/kampani, zacílit skrze něj na správnou skupinu lidí a propagovat svou značku. Většinou firmy samy influencery oslovují, nabízí spolupráci a poskytují produkty na vyzkoušení, případně finanční nebo jinak zajímavý bonus za propagaci produktu.

 

Pokud bych měla influencer marketing hodnotit z vlastní zkušenosti, určitě najdu jednoznačné výhody i nevýhody. Osobně jsem jednala s několika influencery napříč zaměřením i dosahem a zkušenosti jsou různé. Jedná se sice o závazné smluvní dohody o spolupráci, ale i zde musí člověk myslet na “lidský faktor” a mít na paměti možnosti chyby, či nespolehlivost jedinců. U influencerů většího dosahu jsem se setkávala převážně se svižnou a přátelskou komunikací. Najdou se bohužel i výjimky, kde “velikost” ani věhlas osobnosti nehraje roli, spolupráce byla buď opravdu zbytečně cenově nadsazená, nebo vázla komunikace i smluvené termíny výstupů spolupráce. Jako nespornou výhodou tohoto způsobu propagace shledávám hlavně často výhodný poměr cena za spolupráci/dosah influencera.

 

Závěrem bych ráda zmínila, že tento způsob sebepropagace rozhodně stojí za vyzkoušení a pokud se v oblasti vašeho podnikání pohybují kvalitní tvůrci, mohou vám pomoct rozšířit povědomí o vaší značce. Nebojte se uzavřít zajímavou spolupráci, která zajistí zajímavý dosah vaší kampaně, či produktu.

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení