Na sociálních sítích se neprodávají jen sušenky. Jak tam může firma oslovit jiné firmy?

4. 12. 2018 Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

li>Na mých schůzkách s firmami mě nejvíce dokáží vytočit dvě věty týkající se sociálních sítí. Tou první je “My necílíme na mladé, takže jsou pro nás sociální sítě zbytečné.” Tento mýtus jsem již vyvracel před téměř 2 lety. Tou druhou je “My neprodáváme koncovým zákazníkům, takže jsou pro nás sociální sítě zbytečné.”. Zatímco první mýtus je pomalu na ústupu, s tím druhým se setkávám stále. Pojďme si ho tedy vyvrátit také.
 

Soukromé vs. pracovní já

I ten největší profesionál je jen člověk a někdy odpočívá. Častou formou odpočinku počátku 21. století je prohlížení si sociálních sítí. Přestože váš vytoužený decision-maker možná právě sedí u Facebooku v teplákách a usrkává pivo, stále je to ten samý člověk, který ve svém pracovním životě může rozhodnout o udělení zakázky vaší firmě. V ideálním případě si chodí na sociální sítě hledat zajímavé články z jeho oboru (my lidé z marketingu a IT bychom mohli vyprávět).
 

Kdy zkusit sociální sítě v B2B a kdy raději ne?

Samozřejmě neříkáme, že sociální sítě jsou v B2B marketingu (business-to-business marketing, tj. marketing firem zaměřujcí se na oslovení jiných firem) samospásné. Je spousta příkladů, kdy firmám mohou být v B2B sociální sítě ku prospěchu, a příkladů, kdy je to jen mrhání času a peněz. Na základě našich zkušeností z reálných kampaní jsem si připravil toto rozdělení.
 

Kdy se vyplatí uvažovat o využití sociálních sítí
pro oslovení jiných firem?
Kdy je lepší se na to vykašlat?
Cílíte primárně na několik desítek malých a středních podniků na trhu. Vaši cílovou skupinou jsou výhradně velké korporace, nebo 2-3 firmy v každé zemi (bez ohledu na velikost).
Přínos vašeho produktu (ať produktu samotného, či oproti konkurenčním řešením) je relativně dobře vysvětlitelný prostřednictvím webu a jiných propagačních materiálů. Váš produkt, respektive jeho přínos, je natolik složitý, že ho dokážete vysvětlit až po osobním jednání.
Váš produkt vašemu klientovi jeho podnikání zeefektivní, ale nemusí ho od základu měnit. Váš produkt znamená pro klienta absolutní změnu jeho podnikání (například výrobní technologie apod.).

 
Zároveň také platí, že i sebelepší marketingová B2B kampaň vám obvykle nevyřeší obchod od A do Z. Může vám ho maximálně pomoci zefektivnit. Například tím, že budete trávit více času s kontakty, u kterých je alespoň určitý předpoklad zájmu o váš produkt/službu. Jak tyto kontakty ale dokážete zužitkovat, záleží však jen na vás (například na kvalitě vašeho obchodního týmu, technickým parametrům produktu/služby apod.).
 

Jaká sociální síť je nejlepší pro oslovení firem?

Tuto otázku nedostává žádný marketér rád. Kromě obligátní odpovědi, že záleží na oboru podnikání, jsou tu i další faktory. Jako nejdůležitější vidím cíl, se kterým na sociální sítě jdete. Je-li vaším cílem pouze rychlé získání poptávek, obvykle si vystačíte s Facebookem a LinkedInem.
Sociální sítě můžete brát jako prostředek zviditelnění firmy a v nejlepším případě zvýšení její autority v oboru. To druhé vám v konečném důsledku může pomoci nejen prodávat více, ale i prodávat za dráž. Pak máte ohledně volby sociální sítě daleko širší možnosti. Jen musíte očekávat, že výsledky se nejspíše nedostaví za týden. S nastavováním marketingových strategií, včetně těch zaměřených na firemní klientelu, máme poměrně značné zkušenosti. Takže nás třeba můžete zkusit oslovit.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.