1.1.2019 / Radim

5 typů vánočních kampaní, se kterými jsme se setkali letos a setkáme se i za rok

Vánoce jsou nejen svátkem všech křesťanů, milovníků ryb, Popelky a odrhovačky Last Christmas. Především jsou svátkem marketérů. Ti již od léta přemýšlí, jak vám v období mezi Black Friday a Štědrým dnem prodat co nejvíc věcí a přesvědčit vás, abyste ty věci nekoupili od konkurence.

Proto se dá říct, že jsou Vánoce takovou olympiádou agentur. Retailoví klienti totiž vědí, že si o Vánocích mohou ukousnout z opravdu velkého koláče (ostatně, kdo by z nás letos nekupoval žádné dárky), a proto se nebojí dát do ni větší rozpočty než v průběhu roku. Větší rozpočty znamenají větší konkurenci, ale zároveň možnost pro agenturu si vyzkoušet nové věci, dosáhnout velkých úspěchů a udělat si jméno.

Ve Freshi jsme letos také pár reklamních kampaní udělali (některé byly i dokonce docela velké). Sám jsem si pak tvorbu vánoční kampaně vyzkoušel na svém soukromém projektu (e-shop s přírodními a vysoce odolnými psími hračkami). Plus jich mám za ty roky sledování médiích také pár nakoukaných (od dob “Go, Ježíšku, Go!” až dodnes). A dalo by se říct, že jsou ty reklamy vlastně celkem podobné. Téměř každou můžeme zaškatulkovat do 1 z 5 kategorií.

Kategorie č. 1: Veselohra se zpěvy a tanci

O Vánocích se nezpívají jen kolegy, ale i reklamní odrhovačky. Někdy zpívají celebrity, někdy “obyčejní smrtelníci”, někdy oboje. Tento typ reklam osobně považuji za nejvíce riskantní. Když ho vezmou do ruky profíci, může být velmi povedený (zde dokonce podařilo dostat píseň do rádií). Spíše však riskujete, že si zaděláte na pořádný bizár (nutno podotknout, že v tomto případě se nejedná o klasickou televizní reklamu a jistá míra bizarnosti byla pravděpodobně plánována).

Kategorie č. 2: HLP a. k. a. Hluboký lidský příběh

Kdysi dávno někdo napsal do učebnic marketingu, že příběhy prodávají a od té doby marketéři prodávají i rohlíky s příběhem. A vánoční reklamy jsou pro příběh jako dělané. Bývá používán především u kampaní neziskových organizací (ty v mnoha případech neprodávají přímo konkrétní produkt, ale svoji myšlenku). Nutno podotknout, že třeba organizace Červený kříž a Člověk v tísni dokázaly udělat v posledních letech kampaně, které skutečně vezmou za srdce.

Kategorie č. 3: Celebrity stokrát jinak

Celebrity jsou typem lidí, kteří jsou za peníze ochotní prodávat naprosto cokoliv. Proto by bylo divné, kdyby ve vánočních kampaních chyběly. Nutno však podotknout, že někdy může působení celebrity docela fungovat. Dobrým příkladem jsou reklamy Martina Jaroše ještě z období, než jeho hlavní aktivitou bylo psaní dojemných facebookových statusů. Ten má hned 2 velké zářezy: s Chuckem Norrisem a o pár let dříve s Petrem Čtvrtníčkem.

Kategorie č. 4: Zvířata

Sobi nemusí být jen falešní jako v předchozí zmiňované reklamě. Využití zvířat v reklamách je celkem časté. Docela dobře se minulé Vánoce povedlo Vodafonu, který formou reklamy zpracoval příběh psího nalezence a jeho návratu k původní rodině. Reklama se tedy stala kombinací kategorií č. 4 a 2.

Kategorie č. 5: Slevy, slevy, slevy

Povánoční slevové šílenství je už několik let běžným zvykem. Před několika lety si však marketéři uvědomili, že jim stále více lidí odkládá nákupy až na povánoční období. Jak tedy dostat lidi do obchodů i před Vánoci? Dát jim slevy. Prvním vrcholem bývá Black Friday (myšleno ten opravdový, nikoliv ten v dubnu, červenci a září). Co se neprodá v rámci Black Friday, to putuje do běžných slev. Z českých retailerů letos vsadila na komunikaci slev především Alza.

Nerozhoduje dojem, rozhoduje výsledek

Naším článkem jsme však rozhodně nechtěli vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých kampaní. To ani nemůžeme, když neznáme jejich cíl. A natož pak dosažené výsledky. Faktem však zůstává, že minimálně v jednom všechny zmíněné reklamy uspěly – upoutaly naši (a určitě nejen naši) pozornost, a tím zaručily propagovaným firmám dostatek publicity.

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení