21.2.2019 / Pavla Zorničková

Tik Tok: nové místo pro reklamu, nebo hrozba pro mladistvé?

Posledních několik měsíců otřásá internetem velký boom okolo aplikace “Tik Tok”, dříve známé také jako Musical.ly. V současnosti Tik Tok využívá měsíčně přibližně půl miliardy uživatelů napříč celým světem. Tik Tok mimo jiné patří k 6 nejstahovanějším aplikacím světa, a v roce 2018 dokonce dominoval mezi aplikacemi pro iPhony. Velkou pozornost existenci tohoto nástroje věnují zejména mladší ročníky uživatelů, primárně děti v letech mezi 9-12 lety. Najdou se však i starší nadšenci, jejichž věk je často i nad 50 let. V původním záměru měla využívat hlavně takzvaný “lip-sync” formát krátkých videí, kde uživatel v podstatě imituje autora skladby, či známé scénky, hlášky. Díky svojí popularitě se však její využití samovolně rozšířilo do několika možných forem, přičemž ne všechny jsou úplně bezpečné a rozumné. Pojďme se podívat, jak vlastně Tik Tok funguje a co všechno se tam (bohužel?) dá najít.

 

Tik Tok v praxi

Jak jsem již v úvodu zmínila, původním záměrem této aplikace bylo využívání “lip-sync” formátu videí, kde uživatel imituje autora známé skladby či výroku a snaží se synchronizovat pohyb svých rtů/těla s audio podkladem. Videa jsou krátká, dohromady má jedno video maximálně 15 vteřin. V rámci těchto krátkých 15 vteřin se však ve videu dá udělat spousta obsahu a taktéž i úprav, prostřihů, zpomalení. Případně se dá hojně využít několik různých efektů, které video ozvláštní.

 

Další funkcí aplikace jsou takzvané duety, kdy uživatel natočí pouze část videa, kde využije právě lip-sync způsob, případně svoje pohyby a přidá hashtag #duewithme, což ostatní uživatele “popíchne” k natočení chybějící části videa. Výsledkem je potom video spojené z obou částí, které působí jako zábavný celek.

 

Ukázka efektů Tik Toku:

Kde se to vlastně zvrtlo?

Zatím se aplikace zdála vesměs neškodnou a zábavnou formou, jak se spojit s dalšími lidmi. Nová sociální síť, která funguje hlavně na principu audiovizuální složky, srdíček, vyjadřujících sympatie k jednotlivým videím, a komentářů. Bohužel i na první pohled nevinně vypadající aplikace skrývá svou “13. komnatu”.


Stejně, jako v mnoha dalších aplikacích, i zde se hojně využívá hashtagů, které rozřazují obsah do jednotlivých kategorií tak, aby člověk jednoduše a rychle našel obsah, který ho zajímá. Bohužel ani Tik Tok se nevyhnul nevhodnému a explicitnímu obsahu, který je zde velmi snadno dostupný nejen dospělým, ale i dětem.


Při rozebírání konkrétního zavádějícího a škodlivého obsahu bych začala hashtagy odkazující na tématiku smrti, sebevraždy a návodů k ní. Téma, kterému se nevyhnula snad žádná sociální síť a ani tato není výjimkou. Pod hashtagy #depression, #selfharm, či #suicide najdete videa, kde se lidé sebepoškozují, ubližují jiným, vyjadřují se ke svým depresivním stavům, nebo jakkoliv vysvětlují způsoby sebevraždy apod.. Tento obsah je lehce přístupný všem uživatelům a rychle se šíří, což určitě není v pořádku. Na druhou stranu velmi oceňuji práci týmu podpory Tik Toku, která při vyhledání zavádějícího hashtagu okamžitě přidává hlášku “Potřebujete pomoci?”, kde najdete první body při pomoci přímo dotyčnému, nebo jeho blízkým v případě, že se dostali do tíživé situace a potřebují pomoc.

 

Přestože má Tik Tok nastavenou věkovou hranici pro registraci 16 let, bývá tato hranice často obcházena. Mladší uživatelé aplikace pak vystavují na sociální síti sexuálně zaměřený obsah, který může být zneužit nespočet způsoby.

 

Tik Tok v ČR

Neodmyslitelnou kapitolou tohoto článku musí být i tato, kde se zaměříme na české vody Tik Toku. Nejen ve světě, ale i v Čechách se stal fenoménem a jeho popularita stále roste. Kromě statisíců českých uživatelů z řad široké veřejnosti přišla s touto aplikací také vlna nových influencerů, říkajících si “Museři” (vznik názvu ještě v dobách Musicaly.ly). Nejpopulárnější čeští uživatelé této “apky”, kteří svou influencerskou kariéru založili právě na své aktivitě v této aplikaci. Vymýšlí velké množství nových videí, věnují se “výzvám”, které v aplikaci vznikají a šíří se pomocí hashtagů, a komunikují s ostatními uživateli. Často se věnují i živým live streamům, kde jejich fanoušci soutěží o různé ceny a probírají s nimi svůj život. České děti je milují dokonce natolik, že ti nejznámější Museři jezdili (a pravděpodobně stále jezdí) po různých akcích napříč nákupními centry v ČR a dokonce i hudebními kluby. Několik z nich již započalo i svou vlastní hudební kariéru, a tak na akcích nechybí ani originální autorský obsah Muserů, kteří se pro dnešní děti stali absolutním hitem.


Pokud zabrousíme do rybníčku široké veřejnosti českého Tik Toku, narazíme na nespočet videií s typickými českými hláškami, či hudbou. Jak už to bývá, bohužel ani zveřejněná hudba neprochází žádným tvrdším filtrem a pravděpodobně nejvyužívanější hudbou na české scéně je teď interpret známý pod uměleckým pseudonymem “PTK”. Jeho hudební počiny nejsou úplně vhodné pro mladší ročníky, ale i přesto je nejpopulárnější právě mezi nimi. Zakázané ovoce chutná nejlépe, něco na tom přece jen asi bude.

 

Nové místo pro reklamu?

Se vznikem Tik Toku se na trhu objevilo i nové místo, kde lze využít placenou reklamu a přilákat tak nové zákazníky pro svou značku. Není to zatím častým jevem, ale i já osobně jsem náhodně narazila na několik reklamních sdělení, vytvořených jako “běžné” Tik Tokové video. Osobně k této aplikaci nechovám úplné sympatie a možná i právě proto je pro mě tato aplikace vcelku tabu, v rámci propagace značky, zvláště pokud by šlo o cílení na Českou republiku. Pravděpodobně se najdou značky nebo produkty pro které je Tik Tok vhodný už teď. Dokázala bych si představit reklamu na mikrofony, nebo zboží podobného charakteru. Nicméně ještě bych dala vývojářům aplikace prostor ke zlepšení.


Je možné, že časem změním názor a Tik Tok se postupně stane dalším dobrým marketingovým nástrojem. Nicméně v tuto chvíli na mě jakákoliv značka propagovaná v této aplikaci nebude působit dobře ani věrohodně. Způsob propagace na Tik Toku je dosti fádní a její design na mě taktéž nepůsobí kvalitně. Pro tyto účely bych určitě zatím zůstala u Instagramu a Facebooku, kde se reklamy staly běžnou součástí uživatelského rozhraní.

 

Ukázka reklamy na Tik Toku:

Závěrem bych ráda dodala, že aplikace Tik Tok je pro mě v tuto chvíli neatraktivní a nevhodný nástroj k propagaci, i přesto však nepopírám její možné využití pro reklamu.

Čeští uživatelé tuto aplikaci bohužel pojali velmi svérázně a osobitě, což je i důvod, proč si myslím že česká společnost není na tento způsob sociálních sítí úplně připravená. Jako zábavná aplikace si i tato našla své publikum a i přes několik negativ se pyšní velmi pozitivními výsledky. Doufám, že do budoucna dostane Tik Tok nová vylepšení a stane se tak zajímavým i pro lidi se stejným názorem, jako je ten můj.

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení