1.3.2019 / Daniela Nemravová

Facebook Ad Fatigue – 8 praktických tipů, jak oživit reklamu

V minulém článku jsem se zaměřila na to, co to vlastně Facebook Ad Fatigue je a jaké jsou jeho nejčastější příčiny.

Nyní se podíváme na to, jak lze jevu Ad Fatigue zabránit.

1. Vyměňte obrázek

Tohle je základní a nejjednodušší způsob, jak to můžete řešit. S jevem Ad Fatigue zatočíte ideálně novým vizuálem. Díky tomu zůstanete pro publikum stále zajímaví. Také je možné vyměnit jen nadpis reklamy, ale upřímně mi změna nadpisu nikdy výrazně nepomohla.

V rámci vyměňování obrázků zmíním i možnost rotování reklam. Vytvoříte několik odlišných reklam a budete je spouštět různě. Například po 3 až 4 dnech jednu pozastavíte a spustíte druhou reklamu. Nemusíte je střídat jen po dnech, ale například i podle četnosti zobrazení reklamy. Pokud daná reklama převýší vámi daný limit (například četnost 3), tak ji pozastavíte a spustíte jinou. V praxi je  však rotování reklam náročnější hlídat.

2. Otestujte jiný formát reklamy

Spustili jste novou reklamu a po nějaké době vám publikum dává najevo, že už jí má dost? Vyzkoušejte i jiný formát reklamy. Obecně doporučuji carousel nebo slideshow, které reklamu oživí.

3. Pokud je to možné, využijte limit četnosti

Vysokou frekvenci zobrazení můžete jednoduše omezit nastavením limitu četnosti*. To je ovšem možné pouze při nákupu reklamy prostřednictvím “Dosahu a četnosti”. Pokud reklamu nakupujete v “Aukci”, je tato funkce dostupná pouze pro kampaně s účelem “Dosah” a “Zvýšení povědomí o značce”.

4. Vylučte uživatele, které jste už zaujali

Když požadujete po publiku, aby provedlo konverzi “Nákup”, tak je logické, že vyloučíte ty uživatele, kteří už nakoupili. Provedli přeci námi požadovanou konverzi, tak je za odměnu nebudete otravovat stejnou reklamou ihned po nákupu. Tedy alespoň na chvíli.

Každopádně ruku na srdce, kdo tohle děláte i u každé kampaně s účelem “Návštěvnost”? Podobně byste měli přistupovat i u kampaní, které sledují jiné cíle než nákup. Pokud je cílem kampaně zvýšení návštěvnosti, měli byste vyloučit ty uživatele, kteří si zobrazili vstupní stránku z reklamy. Uživatel po splnění cíle tak nemusí v dalších dnech sledovat stále tu samou reklamu dokola.

Stačí vytvořit vlastní okruh uživatelů na konkrétní URL adresu. Pokud nevíte, jak se vlastní okruh uživatelů dělá, hezký návod najdete na oficiální nápovědě Facebooku.

5. Nechte publikum na chvíli vydechnout pomocí rozvrhu

Aby vaše publikum neomrzela reklama, můžete si nastavit, kdy se reklama bude zobrazovat. Časový rozvrh určuje, ve které dny a hodiny se vaše reklama zobrazí. Chytrým nastavením tak například zajistíte, aby se stejná reklama nezobrazovala více dní po sobě. Zároveň takto můžete v různé dny spouštět reklamy s různým obsahem.

Časový rozvrh nastavíte na úrovni reklamní sady v sekci “Rozpočet a plán”. Je důležité zmínit, že plánovat reklamu můžete jen v dlouhodobém rozpočtu. Nastavením reklamní sestavy na obrázku jsem například docílila toho, že se reklamy budou zobrazovat každý týden ve středu a v sobotu. Můžete si hrát také s konkrétními hodinami podle aktivity vašeho publika, čímž můžete docílit ještě vyšší efektivity (doporučuji jen u větších okruhů uživatelů). Ostatní dny či hodiny necháte publikum oddychnout.

6. Změňte pozadí reklamy

Většinou jsou uživatelé Facebooku otrávení ze stejné jedné reklamy, která se jim objevuje pořád dokola. Přesto někdy stačí málo, aby to tak nevnímali. Příkladem je změna barvy pozadí.

Tím například můžete zjistit, že na vaši cílovku funguje konkrétní barva. Obecně se nedoporučuje používat kombinaci modré a bílé barvy, protože se jedná o barvy Facebooku. Což znamená, že je vyšší pravděpodobnost, že reklama snadněji zanikne.

Jenže odstranit pozadí obrázku někdy může být pěkný oříšek. Pokud například musíme ořezávat vlasy, tak je to hotové peklo. Na tento konkrétní problém pro vás mám ale tip. Pomocník se jmenuje www.remove.bg. Je to poměrně nový nástroj, který se zatím zaměřuje na mazání pozadí obrázků, na kterých jsou pouze lidé. S výsledkem ale můžete být spokojeni. A navíc během 5 sekund.

7. Obraťte obrázek zrcadlově

Zní to příliš jednoduše, než aby to byla pravda? To je na tomhle tipu to nejkrásnější. Je to rychlé řešení v případě, že váš grafik nemá aktuálně kapacity. Obrázek můžete zrcadlově otočit a část vašeho publika se bude domnívat, že se jedná o novou reklamu. AdEspresso to vyzkoušelo a CPC se jim snížilo o 10 %. Pokud máte na vizuálu nějaký text (nabídku, slevu, cokoliv jiného), vyzkoušejte změnit pouze umístění tohoto textu na obrázku.

8. Využijte cokoliv, co se zrovna děje

V současnosti najdete snad i několik stovek mezinárodních/světových dnů něčeho**. Dokonce prostitutky, vrabci nebo kachličky mají svůj světový den. Pokud byste chtěli náležitě oslavit například ty kachličky, zapište si do svých diářů datum 21. května.

Tím jsem chtěla naznačit, že určitě existuje alespoň několik důležitých událostí za rok pro každý obor, které se dají využít v reklamě. Jakmile je sdělení reklamy aktuální a reaguje na něco konkrétního, upoutává to více pozornosti a díky tomu se vám může zlepšit výkonnost.

Příkladem může být marketing Alza.cz, která velice často využívá aktuálních událostí. Pro slevovou kampaň využila například obvinění z plagiátorství bývalé ministryně Malé nebo řešení úniku zelené mamby v Praze v říjnu minulého roku.

Výsledek obrázku pro alza mamba

 

Abych neuváděla pouze Alzu, jako poslední příklad zmíním reakci Billy na vajíčkovou mánii na Instagramu. Na přelomu roku 2018 a 2019 se totiž nejpopulárnějším příspěvkem na Instagramu stalo obyčejné vajíčko na bílém pozadí. Níže uvádím jak původní příspěvek, tak i způsob, jak to Billa využila ve svůj prospěch.

 

Inspirovalo vás to a plánujete se více zaměřit na roční období, mezinárodní dny a konkrétní události, které byste mohli využít? Jen pozor, zapisujte si do diářů i datum, kdy je chcete ukončit. Ať neslavíte například příchod léta na podzim.

Dále pomoci může i změna publika nebo rozpočtu (hlavně u remarketingu z vlastní zkušenosti držím nižší rozpočty kvůli četnosti – zpravidla se jedná o menší publika). Na to jsem ale narážela v minulém článku.

Shrňme si tedy na konci článku, jak je možné bojovat proti jevu FB Ad Fatigue:

  • Vyměňte obrázek
  • Otestujte jiný formát reklamy
  • Pokud je to možné, využijte limit četnosti
  • Vylučte uživatele, které jste už zaujali
  • Nechte publikum na chvíli vydechnout pomocí rozvrhu
  • Změňte pozadí reklamy
  • Obraťte obrázek zrcadlově
  • Využijte cokoliv, co se zrovna děje

 

Existuje více způsobů, jak se s jevem Ad Fatigue vypořádat. Je ale zapotřebí mít na paměti, že zhoršení výsledků vede k vyšším nákladům. Pokud tedy chcete získat lepší výsledek, snažte se jevu Ad Fatigue předcházet.

 

*Limit četnosti – více na nápovědě od Facebooku

** Seznam mezinárodních a světových dnů

Zdroje článek:

O Daniele:

Daniela Nemravová se ve Freshi stará o výkonnostní marketing na Facebooku. Jejím cílem je, aby se správné sdělení, formát a vizuál reklamy dostal ke správným uživatelům na Facebooku. Zaměřuje se na neustálé poznávání nových možností propagace jak v rámci FB Business Manager, tak i skrze další pomocné nástroje. Google Analytics a Google Tag Manager jsou její vášní. Mezi její klienty patří například Fairtrademarket.cz nebo Metrostav Development.

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení