7.8.2019 / Radim

Hlasovému vyhledávání patří budoucnost. Alexa se však musí naučit česky

Mnozí odborníci na digitální marketing se domnívají, že hlasovému vyhledávání patří budoucnost. Oni se to tedy domnívají již dlouho, protože první funkční technologii na rozpoznávání hlasových příkladů máme již od 60. let. I Google umí poměrně spolehlivé rozpoznávání hlasových příkazů již pěknou řádku let (včetně češtiny, ve které umožňuje vyhledávat od roku 2010), ale v praxi jsme stále všichni věrní naším klávesnicím. Proč by tedy měla nyní nastat radikální změna a hlasové vyhledávání by se mělo stát běžnou součástí našich životů?

 

Hlasoví asistenti jako katalyzátor změny

Určitá skepse je na místě. Těžko se asi dostaneme do situace, kdy budeme v open space kanceláři vykřikovat desítky vyhledávacích dotazů. Tam bude mít klávesnice stále své místo. Poslední roky jsme však svědky výrazné změny v odvětví, kterou způsobil nástup hlasových asistentů v domácnosti. Ti umožní svému vlastníkovi získávat strukturovaná data a ovládat celou domácnost prostřednictvím běžné řeči (uživatel se tedy nemusí učit nějaké složité fráze, aby si zjistil, jaké bude zítra počasí). Nejvýznamnějšími reprezentanty jsou pak Alexa od Amazonu a Google Home.

 

Čekání na češtinu

Obě dvě technologie jsou dostupné na českém trhu a domácnost si s nimi můžete vybavit již za přibližně 3 tisíce Kč. Přesto však zatím stále zůstávají doménou převážně technologických nadšenců. Hlavním důvodem je slabá podpora češtiny. Google Home základní ovládání v češtině umožňuje, ale dle odborníků má k solidní použitelnosti má stále daleko. Alexa zatím češtinu nepodporuje, přestože na ni již existují české aplikace (například databáze audioknih Audiolibrix nebo hodinové zpravodajství Českého rozhlasu).

 

Existuje však silný předpoklad, že podpora češtiny bude v následujících měsících rozšířena. Pak již nebude nic tomu, abychom se postupně vydali americkou cestou, kde hlasové vyhledávání používá již několik desítek procent populace včetně seniorů.

 

Jak se připravit?

Štěstí přeje připraveným. A kdo se na nástup hlasového vyhledávání připraví, může mít alespoň krátkodobě silnou konkurenční výhodu. Zde jsou 3 věci, které můžete udělat:

 

1. Vyvíjet aplikace

Podstata hlasových aplikací pro chytrá zařízení není složitá. Zjednodušeně se jedná o nastavení provedení určité akce po zadání hlasového příkazu. Zde je ve výhodě především Amazon, který má propracované webové rozhraní pro tvorbu aplikací pro Alexu. Poradit by si s ním měl každý průměrný programátor. Potenciál to má především pro projekty s velkým množstvím zajímavého obsahu.

 

2. SEO pro hlasové asistenty

Velkou část toho, co hlasoví asistenti dělají, je prohledávání webových stránek. Stejně jako v případě klasického SEO je nutné, aby se robot na stránce vyznal. Oproti tradičním SEO metodám je však třeba si uvědomit, že dotazy jsou zde pokládány formou otázek v přirozené řeči. Proto je nutné především:

  1. do URL adresy a nadpisu stránky zahrnout konkrétní dotaz (například: “Jaký je rozdíl mezi SEO a PPC reklamou ve vyhledávací síti?”)
  2. nabídnout asistentovi krátkou a přesnou odpověď (ideálně do 30 slov)

 

Proto se v podobných případech doporučuje vytvářet různé poradny s vysokým počtem samostatných podstránek. Bojovat však budete s prakticky nulovou podporou ze strany analytických SEO nástrojů.

 

3. Voice Commerce

Již překlad tohoto pojmu ukazuje, že se jedná o provádění obchodních transakcí prostřednictvím hlasovým příkazů. Tento trend v České republice ještě prakticky vůbec nenastal, ale v USA činily v roce 2017 tržby voice commerce 1,8 miliardy dolarů (pro rok 2022 je očekávána hodnota 40 miliard dolarů s tím, že až 50 % uživatelů internetu bude využívat voice commerce služby).

 

Jak s voice commerce začít? Pro zprostředkování transakce potřebujete automaticky přenést data o zákazníkovi (adresa, kontaktní údaje) a ideálně i strhnout peníze z jeho platební karty. Je proto v současné době nemyslitelné provádět voice commerce transakce přes váš klasický e-shop. Jako doporučený postup se doporučuje vytvoření speciální nákupní aplikace pro hlasového asistenta.

Z tohoto důvodu se domníváme, že nástup hlasových asistentů může být další zlomovou událostí v oblasti digitálního marketingu. Kdo na tuto vlnu rychle naskočí, má šanci profitovat.

Líbí se Vám článek? Děkujeme za sdílení