10 marketingových fenoménů nadcházejících slovenských voleb

10 marketingových fenoménů nadcházejících slovenských voleb

Již za několik málo dní se naši slovenští bratři odeberou k volebním urnám, aby zvolili svůj parlament na nadcházející 4 roky. Již předcházející volební kampaně nám ukázaly, že Slovensko je z hlediska politického marketingu země neomezených možností. Vzhledem k vypjaté atmosféře posledních 2 let však letos marketingoví stratégové slovenských politických stran sahají k opravdu netradičním formám kampaně. Pojďme si spolu ukázat 10 nejzajímavějších. Článek záměrně vydáváme ještě před slovenskými volbami. Nikoliv proto, abychom vás nějak ovlivňovali. Ale abyste si sami následně mohli porovnat, jak byla která marketingová strategie úspěšná.

 

10. místo: Matovičova videa

Předseda slovenské strany Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti Igor Matovič se dlouhodobě vymezuje proti vládnoucím slovenským představitelům ze strany Smer-SD, kterým vyčítá především vysokou míru korupce. Proto se před několika dny vydal do francouzského Cannes, kde “objevil” v luxusní čtvrti vilu exministra financí a dopravy Počiatka.

Nejvíc spadeno má však na finanční skupinu Penta, u jejíž schránkové adresy na Kypru natočil podobné video.

 

Celý spor nadále vygradoval, když mu média vlastněná Pentou odmítla zveřejnit inzerát. Matovič naoplátku skupině pohrozil vyvlastněním majetku.

Přestože kvalita videi vypadá, jak kdyby bylo točeno 15 let starým Sony Ericssonem, dává vzhledem k protestnímu zaměření jeho strany z mého pohledu poměrně smysl.

 

9. místo: Matovičaj a Harabinky

Svůj vlastní merch má dnes každý céčkový youtuber. Bylo by divné, kdyby zůstávali politici pozadu. Již zmíněný Igor Matovič se proto snaží ovlivnit voliče Matovičajem.

Matovičaj - dúšok plný pravdy (Zdroj: Facebook stránka Zomri)
Matovičaj – dúšok plný pravdy (Zdroj: Facebook stránka Zomri)

 

Pozadu nezůstal ani jeho rival Štefan Harabin ze strany Vlasť, který zas bojuje o přízeň voličů Harabinkami.

Harabinky - jídlo pravých slovenských vlastenců
Harabinky – jídlo pravých slovenských vlastenců

 

8. místo: Kampaň v Praze

Předvolební kampaně nebylo ušetřeno ani největší slovenské město – Praha. Na Masarykově nádraží se můžete setkat s relativně nudným billboardem Kresťansko-demokratického hnutia.

Billboard KDH na pražském Masarykově nádraží mobilizující voliče k volbám.
Billboard KDH na pražském Masarykově nádraží mobilizující voliče k volbám.

 

O něco zajímavější je billboard bývalého slovenského prezidenta Andreje Kisky ze strany Za ľudí, který se proměnil v hlásič odjezdu vlaků.

Billboard Andreje Kisky hlásící odjezd vlaků směr Slovensko.
Billboard Andreje Kisky hlásící odjezd vlaků směr Slovensko.

 

K dokonalosti však kampaň dotáhl kandidát Orosz Örs cílící na maďarskou menšinu.

Globalizace v kostce - maďarské politické strany dělají kampaň do slovenských voleb na pražském Muzeu (Zdroj: Facebook Lucie Sulovské).
Globalizace v kostce – maďarské politické strany dělají kampaň do slovenských voleb na pražském Muzeu (Zdroj: Facebook Lucie Sulovské).

 

7. místo: Mafián píše premiérovi

Slovenské předvolební debaty bývají sledovány i tam, kde by to člověk nečekal. Například v leopoldovské věznici. Proto když se v jedné z debat současný slovenský premiér Peter Pellegrini otřel o slovenského šéfa podsvětí 90. let Mikuláše Černáka, že odřezával lidem hlavy, dostal od Černáka (který debatu sledoval) obratem otevřený dopis “uvádějící věci na pravou míru”.

Dopis slovenského mafiána Černáka premiérovi Pellegrinimu. (Zdroj: Oficiální stránka Mikuláše Černáka)
Dopis slovenského mafiána Černáka premiérovi Pellegrinimu. (Zdroj: Oficiální stránka Mikuláše Černáka)

Dopis slovenského mafiána Černáka premiérovi Pellegrinimu. (Zdroj: Oficiální stránka Mikuláše Černáka)

 

6. místo: Sex, který neprodává

Říká se, že sex v marketingu prodává. Rozhodně to však neplatí vždy. Například, když děláte kampaň jako Milan Porázik a Andrej Krapica.

Kampaň zaměřená na prvoliče.
Kampaň zaměřená na prvoliče.
Zde vážně nevím, co tím chtěl básník říct.
Zde vážně nevím, co tím chtěl básník říct.

 

5. místo: Naprosto transparentní financování

Vysvětlit své financování bývá často problém pro politické strany na celém světě. Již zmíněný Štefan Harabin to v případě své strany Vlasť však vysvětlil způsobem, proti kterému nemůže nic namítat ani ten největší hnidopich.

Nejlépe vysvětlené financování strany v historii (Zdroj: Facebook Hnutí Nevím)
Nejlépe vysvětlené financování strany v historii (Zdroj: Facebook Hnutí Nevím)

 

4. místo: Německý ekonom Stiftung

Svérazně do voleb vstoupil také desetinásobný otec, expartner Kateřiny Brožové a předseda strany Sme rodina Boris Kollár. Svůj programový požadavek výstavby nájemních bytů opíral o studii německého ekonoma Stiftunga.

Problémem je pouze to, že žádný ekonom Stiftung neexistuje. Slovo die Stiftung je v překladu z němčiny nadace a zmíněnou studii psal ekonomický expert konkurenční politické strany Smer-SD.

 

3. místo: Naziinfluencerky

Diskutovaným tématem voleb je výrazný nárůst preferencí extrémistické strany Ľudová strana – Naše Slovensko. I její vůdce Marián Kotleba však zná principy moderního marketingu, a proto do kampaně zapojil influencerky. Tou nejvýraznější je členka jeho mládežnické organizace Livia Garčálová. Její Instagram ukazuje, že opravdu ví, jak zaujmout.

Od Livie Garčálové se mohou pánové Pozárik a Klapica učit.
Od Livie Garčálové se mohou pánové Pozárik a Klapica učit.

2. místo: Fico a politici ze školky

Vládní strana Smer – sociálná demokracia není v úplně nejlepší kondici. Kvůli podezření z vazeb na italskou mafii musel odstoupit z premiérského křesla její zakladatel Robert Fico, kterého nahradil na pozici premiéra i lídra kandidátky Peter Pellegrini. Fico však zůstává nadále předsedou strany a dvojkou na kandidátce.

Smer se letos rozhodl, že povede hned 2 kampaně. Zatímco premiér Pellegrini vede spíše smířlivou kampaň prezentující po více než 10 letech vlády Smer jako “stranu rozumné změny”, Ficova kampaň je výrazně více konfrontační.

Důkazem toho je tento videospot, kde Fico účinkuje jako učitel ve školce, který musí kárat nezbedné děti symbolizující lídry opozice.

 

Dalo by se říct, že se tímto Fico vrací ke kořenům. Jeho kampaň v roce 2002 byla prakticky identická. Pouze s tím rozdílem, že tenkrát za sebou Fico neměl přes 10 let premiérského angažmá.

1.místo: Uteč babi pred Kiskom

V našem žebříčku obsadila 1. i 2. místo současná slovenská vládní strana. Jestliže u “dětí ve školce” můžeme stále hledat určitý marketingový záměr, hra Uteč, babi je čistý marketingový bizár.

Podstata hry je jednoduchá – důchodkyně na vozíku utíká před asociálním predátorem Andrejem Kiskou, který se ji snaží polapit.

Kiska je ve hře Smeru vykreslován jako asociální lotr snažící se fyzicky likvidovat invalidní důchodkyně.
Kiska je ve hře Smeru vykreslován jako asociální lotr snažící se fyzicky likvidovat invalidní důchodkyně.

 

Celý koncept hry je špatně hned ze 3 důvodů (pominu-li důvody etické):

  1. Z pohledu nejsilnější vládní strany je špatně vymezovat se proti kandidátovi s preferencemi kolem 8 %, přestože se jedná o bývalého prezidenta.
  2. Důchodci, na které je kampaň pravděpodobně cílena, obvykle nehrají počítačové hry.
  3. Hry v prohlížeči byly v politickém marketingu cool zhruba před 15 lety.

 

Slovenské politické strany zvolily ve volbách opravdu rozdílné strategie. Sám jsem zvědavý, jestli se například kontroverzní kampaň Smeru vyplatí, či naopak zabodují strany s umírněnější strategií.

Please follow and like us:

Líbí se vám tento článek? Sdílejte jej se svými přáteli.

Chcete do e-mailu pravidelně dostávat podobné články. Přihlašte se k odběru newsletteru.

Vyřešte svůj marketing rychle a kvalitně

Stačí vyplnit tento formulář s kontaktními údaji a my se ozveme do příštího pracovního dne. Případně můžete využít kontaktů níže.