Google Analytics 4 – připravte se na revoluci v analytice

1. 12. 2020 Analytika

Rok 2020 je bouřlivý i pro webovou analytiku. Podle nástroje BuiltWith používá Google Analytics na celém světě více než 28 milionů webů a všechny budou muset v následujících letech přejít na zcela nový způsob měření, nazvaný Google Analytics 4. Spolu s tím budou muset desítky milionů marketérů a podnikatelů (včetně nás a vás) změnit přemýšlení o dění na webu a jeho měření. Nová verze Analytics totiž není pouhým zdokonalením současných “Universal Analytics”, způsob měření je výrazně odlišný

Proč Google Analytics 4?

I když se to možná nezdá, nové Analytics jsou opravdu čtvrtou velkou verzí nejpopulárnějšího webově analytického nástroje. V roce 2005 koupil Google firmu Urchin Software a uvedl na trh velmi jednoduchý nástroj na analýzu návštěvnosti webu. Ve své druhé verzi (ga.js) z roku 2007 dostala většinu dnes známých funkcí, jako jsou segmenty pokročilé přehledy e-commerce. Třetí a aktuální verze pod názvem Universal Analytics v roce 2013 zlepšila propojení uživatelů mezi mobily a desktopy a přinesla další funkce jako například vlastní metriky. Loni uvedl Google paralelně možnost společného měření aplikací a webů pod názvem “Analytics app + web”, a právě z něj Google Analytics 4 vycházejí.

Čím se Google Analytics 4 liší?

Jedním slovem: “vším”. Základní jednotkou předchozích verzí byla návštěva. Objevovala se všude a nedalo se jí vyhnout. Návštěva jako sada načtení stránek byla od roku 23005 v podstatě pořád stejná, i když digitální svět se měnil, proto nutně zastarávala. Dokonce i uživatel zůstal vždy jen sadou návštěv, jakákoliv událost a cíl na webu byly vztažené k návštěvě. To možná kdysi dávalo smysl u klasického webu, kam návštěvník přijde, prohlédne si informace a ceník, odešle kontaktní formulář a odejde. A co hůř, pokud nebylo nastaveno měření cílů, nezměřilo se ani odeslání onoho formuláře. Typický uživatel však s webem a aplikací značky přichází do kontaktu opakovaně a na různých zařízeních. Nedělá klasické návštěvy, ale spíš akce. Načítá stránky, ale také scrolluje, sleduje videa, zobrazuje galerie, kliká na tlačítka, sdílí obsah. A právě na těchto webových událostech jsou postavené Google Analytics 4.
Představte si výsledek měření GA4 jako prázdnou časovou přímku ve tmě, kde se postupně rozsvěcují světýlka podle toho, co a kdy uživatel na webu dělá. Co událost, to světýlko. Čím více událostí svítí, tím větší přehled o uživateli máte. To vám následně pomůže uživatele lépe pochopit a také zvýšit jeho konverznost. V nápovědě Google k této problematice najdete velmi výmluvnou tabulku:

Jaké jsou výhody a nevýhody GA 4?

Výhodu zaměření na uživatele a jeho dlouhodobý vztah k web (případně aplikaci) jsem už zmínil, zachycení uživatele mezi různými zařízeními by neměla být výjimka, ale vlastnost. Například pokud stejný uživatel přidá zboží do košíku na mobilu a následně na desktopu, událost se započítá pouze jednou. 
Tím však přednosti GA4 nekončí. Google se chlubí například využitím strojového učení, které uživateli poskytne daleko užitečnější automatické insighty a upozorní ho na případné anomálie, například náhle klesající konverzní míry konkrétní kampaně nebo skupiny uživatelů. Podpora principu “Natural language processing” (Přirozené zpracování jazyka), známého ze světa chatbotů, by mělo v budoucnu umožnit pokládat aplikaci otevřené otázky ve stylu: “Který segment uživatelů mi přinesl nejvyšší hodnotu objednávky ve druhém čtvrtletí?” Google Analytics 4 přináší také pokročilejší propojení s některými nástroji Googlu, především s Youtube a Google Ads. 
Naopak integrace s dalšími produkty je zatím slabší, chybí například propojení s Google Search Console. Počkat si budeme muset také na podporu importu nákladů, měření výnosnosti Facebook nebo Sklik kampaní přímo v GA4 zatím není možné.

Kdy a jak s Google Analytics 4 začít?

Není důvod panikařit a zahazovat staré dobré Universal Analytics. Google Analytics 4 teď paradoxně nejčastěji zakládají laici. Proč? Omylem. Google totiž GA4 trochu zmateně nastavil jako základní možnost při zakládání nového měření, naopak Universal Analytics si musíte zvolit v pokročilých možnostech, jak vidíte na screenshotu:

Pokud ještě neměříte svůj web, případně uvažujete o správném řešení pro nové webovky, doporučuji založit obojí a pomalu se začít s novinkou seznamovat. Data z Universal Analytics jsou snadno srovnatelná s jinými weby a historickými kampaněmi. Založení paralelního měření GA4 naštěstí nemá žádné nevýhody, budete snadno sbírat užitečná data a vrátíte se k nim, až to bude aktuální. Přechod desítek milionů webů na nové měření bude zcela jistě pozvolný a Universal Analytics tu s námi bude ještě několik let (možná i 10), než se ho Google odhodlá poslat na svůj nechvalně známý “Google hřbitov”. Do té doby máte čas si na GA4 zvyknout a začít využívat všechny jeho možnosti. 
Pro naše klienty GA4 také postupně nasazujeme, proto se na našem blogu už brzy dočtete tipy z praxe, jak v GA4 nastavit konverze, vlastní události a kde hledat užitečné insighty. Pokud chcete nastavit Google Analytics 4 (nebo i klasické měření) na vašem webu tak, abyste skutečně měli přehled, ozvěte se nám:

Chyba: Kontaktní formulář nebyl nalezen.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.