Co udělat, než začnu tvořit nový web?

18. 11. 2016 Pro laiky Webové stránky

Vývoj webových stránek se neustále profesionalizuje a my ve freshi pochopitelně jdeme s dobou. Čím dál méně se věci tvoří tzv. na koleni a do hry vstupuje analytika, která je již v jiných marketingových oborech samozřejmostí. Celé je to děláno s cílem maximálně pochopit návštěvníky svých stránek a dodat jim obsah v podobě, která pro ně bude atraktivní. Je jedno, jestli si na to vypracováváte podrobnou vstupní studii, či si jen děláte několik poznámek na papír. Ani nezáleží na tom, jestli jste nadnárodní korporace, start-up, či jednotlivec. Ve všech případech existuje několik kroků, které vám pomohou vyždímat z nového webu maximum. Pojďme si je společně představit.

Využití existujících dat

Pokud zrovna nejste start-up začínající na zelené louce, téměř vždy se najdou data, která můžete využít. Pokud máte starý web, můžete čerpat data z něj. Ten web je v mnoha ohledech nevyhovující (proto jej nejspíše chcete redesignovat), ale stejně vám může pomoci získat alespoň základní data.  Pokud na webu běží Google Analytics, můžete jejich analýzou obdržet cenné informace o chování návštěvníků (například kde nejčastěji opouští web). To můžete doplnit i využitím nástroje typu Smart Look umožňujícím vaše uživatele nahrávat a poté tyto nahrávky sledovat. Poměrně jednoduchá metoda je nasazení dotazníku na web (formou vyskakovacího okna), kterým získáte zpětnou vazbu přímo od uživatelů. Využitím všech těchto metod zjistíte slabá místa současného webu, ze kterých se můžete poučit. A z vlastních chyb se, jak známo, učí nejlépe.
Kromě webu existuje mnoho dalších dat, ze kterých lze čerpat. Například pokud máte kamennou prodejnu a zvažujete e-shop, můžete využít svá prodejní data a identifikovat vaše nejatraktivnější produkty. Samozřejmě chování zákazníků v kamenném obchodě a e-shopu je rozdílné, ale měli byste tím získat alespoň základní představu.
A koneckonců se můžete poohlédnout i u konkurence. Můžete se podívat na jejich weby, zkusit si je jako uživatel osahat a sepsat si, co se vám líbí a co ne. Dobré je nedělat to sám, protože můžete mít „profesní slepotu“, ale ukázat konkurenční weby rodině a kamarádům (u větších firem může pochopitelně být i jejich profesionální uživatelské testování). Určitě ale neopisujte od konkurence bezhlavě, protože stejně jako u každého opisování to ten, od koho opisujete, nemusí mít správně.

Stanovte si cíle

Než začnu stavět dům, taky musím vědět, jestli to bude vila nebo dřevěná chata. U webu je to stejné. Definujte si základní koncept. Má web být spíše jednodušší prezentace (dnes se k tomu využívají hodně jednostránkové weby) či komplexnější portál. Je web cílený na širokou veřejnost, takže by měl mít méně textu a pracovat s emocemi? Nebo je web určený pro odborníky, kteří naopak potřebují veškeré technické detaily? Důležité je si definovat, jaká je hlavní cílová akce na webu (například odeslání poptávkového formuláře, fyzické navštívení prodejny atd.)
Když tohle máme, je velmi vhodné udělat si tzv. persony. Jednotlivé cílové skupiny si zhmotníte do konkrétních lidí, kterým přiřadíte jisté charakteristiky (věk, vzdělání, pracovní pozice atd.). Zároveň si u každé persony vymodelujte ideální scénář, jak by se měla na webu chovat (například prohlédne si informace o firmě → prohlédne si reference → odešle poptávkový formulář).
Dle vašich cílů uzpůsobte strukturu webu, aby tyto cíle co nejvíce podporovala.

Nakreslete si strukturu webu

Některé věci působí v hlavně jednodušeji než na papíře. Pokud web děláte čistě intuitivně, můžete v průběhu tvorby zjistit, že jste některé věci nedomysleli a musíte narychlo řešit vzniklé komplikace (v nejhorším případě celý web „překopat“). Tomu se vyvarujete nakreslením si přehledné struktury všech podstránek na webu. Pro tuto strukturu se velmi hodí tzv. mindmap (myšlenková mapa). Pokud si ji nechcete kreslit na papíře, existuje několik specializovaných aplikací. Mně například velmi vyhovuje XMind.
Pokud jste si dali tu práci s tvorbou struktury webu, můžete s ní dále pracovat. Může vám pomoci například s následujícími věcmi:

  • Můžete si snadno zkontrolovat, jestli jste na něco nezapomněli.
  • Vidíte možná kolizní místa. Například zjistíte, že máte příliš mnoho podstránek 1. úrovně, takže se nevejdou do horizontálního menu.
  • Můžete strukturu zjednodušovat. Buď sami vidíte, že je struktura moc složitá, nebo její složitost můžete otestovat na jiných uživatelích.
  • Lépe vidíte obsahovou náročnost webu (jaký obsah musíte obstarat).
  • Máte lepší zadání pro externí spolupracovníky (copywriter, grafik).

Zapojení kolegů z jiných oddělení

Tento bod se čistě pojí k firemním webům (převážně těm hodně korporátním). Dobře fungující web dnes již není jen záležitostí marketingového oddělení a vedení společnosti. Nýbrž je vhodné zapojit do procesu jeho tvorby všechny relevantní oddělení firmy. Obchodní oddělení vám může poskytnout cenné argumenty, na které klienti slyší. Má web kariérní podstránku? Nechte si od svého HR poradit, jak by měla fungovat.

Konzultujte web s reálnými uživateli

Nejlepší je web probrat s těmi, pro koho ho děláte, tj. s jeho reálnými uživateli. To může mít hned několik podob. Můžete udělat uživatelské testování, v rámci kterého ukážete uživatelům prototyp webu, necháte jej ho použít (intenzita použití je pochopitelně dána propracovaností prototypu) a sledujete jejich reakce (přímými dotazy i nepřímým pozorováním).
V raném stádiu je však dobré udělat ještě něco jednoduššího, pobavit se s lidmi z vaší cílové skupiny. Nemusíte na nich nic testovat (nejspíše ještě ani nemáte co), stačí jen zjistit, jaké aspekty je při výběru vaší kategorie výrobků/služeb zajímají. Například prodáváte-li kočárky, zeptejte se maminek na rodičovské dovolené, jaké věci je zajímaly při výběru kočárku a které argumenty pro ně byly rozhodující. Poskytujete-li IT služby, zeptejte se majitelů firem, co je zajímá při výběru IT služeb a proč se rozhodli pro svého poskytovatele (pokud jsou to vaši klienti, pro vás).

Získejte zpětnou vazbu

Většina úkonů je hlavně o znalosti uživatele, přemýšlení a selském rozumu. Občas je ale dobré svůj záměr konzultovat s někým, kdo má zkušenosti z oboru. To je například naše role. Častým případem je, že uživatelé vymyslí složitější koncept, než potřebují. Vyskytuje se to hlavně u e-shopů. Mnohokrát je chtějí firmy na věci, kde e-shop není třeba a vystačí si s pouhým poptávkovým formulářem. Případně chtějí funkce, které jsou k rozsahu jejich e-shopu zbytečné (prodáváte-li 10 položek, nepotřebujete funkce jako Alza). Díky naším zkušenostem jsme schopni poskytnout zpětnou vazbu a projekty zjednodušit.
Nemáte čas podstupovat všechny kroky? Nevadí. Ve freshi poskytujeme možnost tvorby vstupních studií, takže vám s celým procesem dokážeme značně pomoci (na vás zbývá jen dodat adekvátní podklady a dávat nám zpětnou vazbu). Zajímá-li vás to více, napište nám na office@freshservices.cz a rádi vám s tím pomůžeme.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.