Historie a vývoj slevových portálů – jak to vlastně všechno začalo?

27. 9. 2012 Slevové portály

Vzhledem k tomu, že naše společnost v uplynulých 2 letech zprovoznila pro naše klienty několik desítek slevových portálů a v oboru tak máme mnoho zkušeností a poměrně pevnou pozici na trhu, rozhodl jsem se, že na téma obchodního modelu hromadných slevových prodejů napíši svou diplomovou práci. Na blog GoodyGoody.cz budu v průběhu roku umisťovat úryvky a zajímavosti na které při psaní této diplomové práce narazím.
Celou sérii článků bych rád zahájil popisem toho jak to vlastně celé začalo. Jako největší zajímavost vidím to, že Slevomat.cz nebyl zdaleka první slevový portál jak sám rád o sobě tvrdí.

V ČR, kde jsou spotřebitelé na cenu a slevy dlouhodobě velmi citliví se model obchodu slevových portálů ujal o něco později než v USA (jak už to tak bývá), ale o to podstatně rychleji a ve větším rozsahu než v mnoha jiných zemích. V krátké minulosti se dá dohledat jaké slevové portály u nás zahájili svou činnost ještě před obrovským rozvojem tohoto oboru.
Fluky.eu
Jeden z prvních českých funkčních webů byl (dnes již zaniklý) server Fluky.eu provozovaný pražskou firmou MyMedia. Web fungoval zhruba rok od roku 2009 do 2010 a každý den nabízel zajímavou nabídku zboží. Zboží bylo nabízeno z širokého rozpětí, od elektroniky, přes oblečení a různé gadget doplňky, většinou se jednalo o tzv. „šedý“ dovoz z USA nebo Číny. Web neurčoval minimální počet kusů, které se musejí prodat.

 
BigBrands.cz
Další zajímavou tuzemskou variantou se stal server BigBrands.cz provozovaný společností Brands Diffusion, a.s. za níž investičně i výkonně stojí Vassili Gaëtan le Moigne (manžel v té době ředitelky českého Google Taťány le Moigne, která je členem dozorčí rady). Server byl zpočátku pouze na pozvánku, kterou vám musel poslat někdo z přátel, to byla první velká změna oproti jiným podobným službám v té době. Dále se odlišoval svým zaměřením, server byl zaměřen na levnější prodej módního značkového zboží, kdy nabízel slevy 20–80 % oproti doporučeným maloobchodním cenám. V roce 2010 v době startu Slevomatu měl BigBrands přes 50 000 registrovaných uživatelů. Server BigBrands.cz funguje i v dnešní době (pouze již není nutné dostat pozvánku od člena, může se registrovat kdokoli). Web neurčoval minimální počet kusů, které se musejí prodat, některé kolekce a produkty nemá ani časově omezené.
FashionDays.cz
Stářím, funkcemi a obsahem je velmi podobný i další slevový portál FashionDays.cz, ten podobně jako BigBrands.cz funguje i do dneška. Ten na českém trhu odstartoval o něco dříve než BigBrands, na podzim roku 2009 a do poloviny ledna 2010 (za tři měsíce provozu) získala přes 7000 registrovaných uživatelů. Tento web zainvestovala švýcarská investiční společnost RO Invest AG Jana Vichra a týž web byl vloni v polovině roku spuštěn v Rumunsku, kde záhy získala přes 70 000 uživatelů. Na rozdíl od BigBrands je stále pouze na pozvání a jedná se tedy o uzavřenou komunitu od počátku provozu až po současnost (alespoň má tento dojem navodit). Web neurčoval minimální počet kusů, které se musejí prodat, některé kolekce a produkty nemá ani časově omezené.
Slevomat.cz
Ačkoliv nebyl zcela prvním slevovým portálem v ČR dá se říci, že byl prvním „klonem“ úspěšného Grouponu. Převzal kompletně celou obchodní myšlenku (aktivace až po určitém počtu zakoupených kusů, výrazně časově omezené nabídky a velmi vysoké slevy více než 50%). Slevomat založil Tomáš Čupr s Petrem Bartošem a Romanou Sudovou, kteří ho spustili 12. 4. 2010. Záhy po velmi úspěšném startu projektu se společníkem stala jablonecká firma investiční Miton.  Značka Slevomat se vžila jako běžné slovo označující podobné servery s tématikou hromadných nákupů na českém internetu. Od svého se Slevomat stal velmi rychle největším slevovým serverem v ČR, v roce 2011 koupil svého největšího konkurenta Zapakatel.cz. Dále Slevomat vlastní také podíl ve slevovém portálu Vykupto.cz (který mimochodem startoval jen několik hodin po Slevomatu). Na podzim roku 2011 získal Slevomat prostředky na další rozvoj od další investiční společnosti Enern. Slevomat působí (v době psaní této DP) v 7 evropských zemích (ČR, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko).

Vývoj počtu slevových serverů v čase:

 

 

Kolik peněz se na slevových serverech protočilo ve vybraných segmentech trhu v čase:

 

Po Slevomatu následovaly v zápětí desítky dalších méně či více zdařilých klonů Grouponu či přímo klonů Slevmatu. Nikdo z nich však obrovský nástup a náskok Slevomatu nedokázal dohonit, natož předčit. Z tohoto důvodu není relevantní další obdobné slevové portály podrobně popisovat.
Zajímavostí je, že na sklonku roku 2010 a především pak v roce 2011 se na toto odvětví zaměřili stovky firem, které se Groupon a u nás Slevomat snažili následovat. Do konce roku 2011 vzniklo dohromady přes 300 slevových portálů působících pouze na českém trhu. Toto číslo bylo pochopitelně dlouhodobě neudržitelné a již na přelomu roku 2011 a 2012 se začal trh velmi dramaticky čistit. Do konce roku 2012 zůstalo v provozu zhruba 100 – 150 slevových portálů, z nichž bychom mohli zhruba prvních 20 počítat za opravdu samostatně života schopné.
Do budoucna se dá předpokládat další čištění trhu a konsolidace, kde velcí hráči budou postupně pohlcovat či účelově ničit ty menší.
Pro zajímavost přidávám poslední aktuální veřejná data pořadí „velikosti jednotlivých portálů“:

Pořadí portálů podle kumulovaného obratu za květen až červenec 2012:

 

  1. Slevomat.cz
  2. Vykupto.cz
  3. Zapakatel.cz
  4. Hyperslevy.cz
  5. Pepa.cz
  6. NakupVAkci.cz
  7. NebeSlev.cz
  8. Amplion.cz
  9. Slevoteka.cz
  10. Slever.cz

Pokud vás zajímá více o naší slevové aplikaci, referencích a možnostech této aplikace, podívejte se na satelitní web http://www.slevova-aplikace.cz/ věnovaný pouze našeho hotovému řešení slevového portálu.

Zdroje: