Jak vytěžit ze šablony na WordPressu maximum?

20. 4. 2017 Webové stránky Wordpress

Web ze šablony již není tabu jako před několika lety. Šablony pokročily a u mnoho projektů jsou využitelné jako plnohodnotné řešení. Je pouze důležité ohlídat si několik základních věcí. Jaké to jsou?

Řešení pro napjaté rozpočty

Příležitostí, kdy se vyplatí šáhnout po šabloně na WordPressu, je hned několik. Máte napjatý rozpočet (jedná se například o microsite pro začínající produkt), ale nechcete se za svůj web stydět? Nevytvářejte web na míru. Sáhněte po šabloně. Dobrý web vytvořený od základu znamená především hodně lidské práce, která není levná (má-li být kvalitní).
U šablon se náklady na lidskou práci dělí mezi všechny, kdo si šablonu koupí. Navíc je často vytvářena v zemích s nižší cenou práce. Tím pádem můžete mít za málo peněz hodně muziky.
I u nás je hodně lidí nabízející tvorbu webu od základu za minimální rozpočet. Pokud to ale není začátečník shánějící reference do svého portfolia (i my jsme si tímto stádiem prošli), je velká pravděpodobnost, že dostanete něco nepoužitelného s technologiemi i vzhledem minulého desetiletí. Proto lepší dobrá šablona než mizerná vlastní práce.

Kde koupit?

Hledáte-li šablonu, je nejlepší šáhnout po šablonách redakčního systému WordPress. Jsou i jiná řešení, ale díky celosvětové rozsáhlé komunitě je obvykle WordPress nejlepší z hlediska úrovně šablon i technických možností webu. Možností pro nákup je hodně, nám se například velmi osvědčil ThemeForest.net.
Na webu máte možnost vybrat si šablonu pro svůj konkrétní typ projektu. Než ji ale zakoupíte, určitě si pročtěte její recenze. Občas se tam dozvíte vážně zajímavé věci.

Napasujte šablonu na svůj obsah

Šablony jsou dělány stylem, aby vypadaly maximálně efektně. Obsahují mnoho částí, aby si každý vybral tu svou. Při konfrontaci s reálným obsahem však mnohokrát neobstojí. Proto si před nákupem šablony detailně naplánujte, jak naplníte její jednotlivé části. Nám například pomáhá si udělat printscreen celého webu a zakreslit do něj požadované úpravy v grafickém editoru.

Obsah, který prodává

Obsah je u webu to nejdůležitější. A u webu ze šablony to platí dvojnásob. Ze stejné šablony můžete udělat web na úrovni i naprostý propadák. Záleží jen na obsahu. A tím nemyslíme jen jeho relevanci a kvalitu textů (byť i ty jsou důležité). Neváhejte proto například investovat do kvalitních fotografií. Když je nemáte, nakupte je ve fotobance nebo si najměte profesionálního fotografa. Vyplatí se to.

Pozor na plug-iny

Plug-iny jsou doplňky umožňující na webu využívat funkce, které by se jinak musely složitě programovat. Protože je ale WordPress systém otevřený, je zároveň i potenciálně děravý. Instalujte si proto do systému jen prověřené plug-iny. Pokud nevíte, které to jsou, rádi vám poradíme.

Nezapomeňte web na WordPressu aktualizovat

WordPress se dnes aktualizuje v meziverzích automaticky. Avšak velký update z verze na verzi, který vyjde obvykle po roce či dvou už automaticky nezvládne. Stejně tak se někdy automaticky neaktualizují pluginy. Z těchto důvodů je nutné mít ve firmě odborníka, který se o wordpressový web pravidelně stará, nebo tuto správu svěřit agentuře, která tomu rozumí. Pokud WordPress budete provozovat neaktualizovaný, věřte, že půjde o časovanou bombu, kterou dřív nebo později napadne hacker či vir. V lepším případě takový napadený web začne třeba spamovat, což na první pohled nepoznáte. V horším případě vám někdo změní hlavní stránku na propagaci Islámského státu či nějaké hackerské skupiny. Oprava, odvirování a případná obnova dat takto napadeného webu pak zpravidla není žádná legrace a vyžádá si pár hodin odborníka.
Nezapomínejte, že šablona na WordPressu je skvělé řešení pro malé projekty, ale na ty lepší je stále lepší investovat od individuálního řešení od základu. Oboje dvoje se ale dá udělat dobře i špatně.
Zvažujete web na WordPressové šabloně a nevíte, jak začít? Napište nám na office@freshservices.cz a rádi vám s tím pomůžeme.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.