Rozhovory s kolegy: Ondra Prokop (spoluzakladatel)

1. 11. 2017 Náš team

Vzhledem k blížícímu se jubileu naší agentury, kdy v listopadu oslavíme 10 let, jsme se rozhodli udělat malý seriál rozhovorů s našimi kolegy. Jako prvního jsme se rozhodli vyzpovídat Ondru Prokopa, který je zakladatel agentury, a pamatuje tak celých 10 let.

Ondro, jak to vůbec před těmi deseti lety vlastně začalo?
Kolem webů jsme se s Markem (druhý zakladatel) motali už pár let předtím. Jako první weby jsme dělali tehdy webovky herních týmů, kde jsme hráli PC hry Quake, Medal of Honor, Counter Strike 😃 Kromě toho jsem si vytvořil jeden z prvních online magazínů o počítačových hrách. No a do toho si nás všimli naši rodiče, jejich známí a kamarádi, kteří v té době podnikali a chtěli od nás taky spíchnout webovky. Předtím, než jsme založili Fresh, jsme to dělali asi 5 let jako živnostníci. Jak se práce nabalovala, potřebovali jsme kolem sebe víc lidí a dávalo smysl udělat firmu. Tak vzniknul v listopadu 2007 Fresh.
Kdo byl váš první velký klient?
Už v roce 2007 jsme dělali pro Nestlé a Algidu (Unilever). Právě tyhle firmy po nás chtěly, abychom byli s r.o. Pro Nestlé to byla jen taková malá epizoda. Dělali jsme tam web pro věrnostní program, který se nakonec nechytl a rychle skončil. Naopak pro Algidu jsme dělali víc než 6 let. Nejdříve jsme spolupracovali s velkou reklamkou také na věrnostním programu. Ta se ale po krizi položila a my jsme to převzali celé. Byla to velká škola. Kromě webovek jsme tam i nakupovali a posílali dárky účastníkům, řešili reklamace, dotazy atd.
Statistika říká, že cca 80 % firem nepřežije první tří roky své existence. Byly ty první roky těžké i pro vás?
Ano, bylo to nesmírně těžké. Vzhledem k tomu, že nás to tehdy nedokázalo uživit, tak jsme s Markem měli ještě každý své jiné zaměstnání. Marek pracoval v “offline reklamce” a já dělal kolem distribuce letáků. Takže jsme si přes den odpracovali své úvazky a večer a o víkendech seděli nad weby. Kolem toho třetího roku se to začalo lámat, už to prostě nešlo skloubit a museli jsme si vybrat. Tehdy jsme sekli se svými úvazky a šli do neznáma, do rizika. Ještě zhruba další dva roky byly dost složité. Chvíli se dařilo, chvíli bylo práce málo. Zhruba až posledních 5 let se dá říct, že firma funguje stabilně.
Sice už nemáš pracovní úvazek, ale my víme, že toho děláš pořád hodně. Co vše vlastně děláš?
Kromě Freshe mám ještě firmu, která se zabývá kontrolou neadresné distribuce letáků, mystery shoppingem a průzkumy trhu. Poslední roky se trošku pohybuju kolem startupů. Aktuálně se pokouším ještě s pár lidmi rozjet tři a každý ve zcela jiném oboru 😃 Víc bych zatím neprozrazoval. Jo a ještě, jak rád říkám, jako takový zvrácený koníček mám komunální politiku, kde se s partou podobně naladěných “bláznů” snažíme posledních pár let trošku narovnat poměry v Praze 😃
Jak to vše stíháš?
Tak především je to díky skvělému týmu lidí kolem mě. Povedlo se nám vybudovat firmy, kde mám kolem sebe kolegy, na které se mohu spolehnout, že práci udělají minimálně stejně dobře jako já. Někteří dokonce i líp 😃 A pak je to asi dost o plánování, time-managmentu a sebedisciplíně.
Kde vidíš Fresh za dalších 10 let?
Nejsem megaloman a vyhovuje mi tempo jakým rosteme poslední roky. Byl bych rád, kdyby se nám podařilo udržet růst kolem 20-30 % ročně. To jsme si vyzkoušeli, že zvládneme uřídit. Tzn. vidím to na agenturu s cca padesáti lidmi, několika týmy, kde v každém týmu bude odborník na jednotlivý online kanál. Určitě chci, abychom za 10 let byli v ČR lídrem v našem segmentu malých a středních firem. Prioritou pro mě je i při dalším růstu udržet ve firmě principy svobodné (rodinné) společnosti. Aby si tu byli všichni rovní, nemuseli jsme mít před sebou nějaká tajemství, a všichni tak táhli společně za jeden provaz. Tak jako to je od začátku a jako to je dnes. A taky být nadále stejně upřímní a féroví ke klientům. Udržet naši vizi, že nikdy klientům neprodáváme nic, z čeho nebudou mít oni sami užitek.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.